Reklama internetowa – analiza rynku
W erze konsumpcjonizmu reklama odgrywa istotną rolę w rozwoju gospodarki. Wykorzystując nowoczesne środki przekazu stara się dotrzeć do klienta i przekonać go do zakupu danego produktu. Rynek reklamy i marketingu wciąż się rozwija, pomagają mu w tym nowoczesne technologie. Nowopowstające studia filmowe (w okresie 31.03.2012 – 30.04.2012 powstało 36 nowych firm, których działalność związana jest z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych) starają się sprostać wyzwaniom rynku.
W dobie rozwijających się mediów elektronicznych, do których należą: telewizje internetowe, portale internetowe, istnieje potrzeba ich rozwijania poprzez interaktywność i multimedialność. Powstają również nowe, lokalne stacje telewizyjne (wg danych REGON działa około kilkaset takich stacji telewizyjnych w całej Polsce). Dla coraz większej liczby przedsiębiorstw (w Polsce około 2 milionów aktywnych przedsiębiorstw – http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,31560,9379133,Ile_w_Polsce_mamy_firm_.html), a w szczególności nowopowstających (w Polsce jest zakładanych 1000 firm dziennie wg ministra gospodarki Waldemara Pawlaka: http://mbrokers.pl/rynek-kapitalowy/gospodarka/informacje/wicepremier-pawlak-codziennie-powstaje-ponad-tysiac-nowych-firm) i samorządów strona internetowa staje się wizytówką i podstawą do przyciągania „klientów”. Rozwijają się także m.in telewizje regionalne, a trzeci sektor (76 tysięcy aktywnych organizacji typu Non Profit w Polsce wg stat.gov.pl) potrzebuje nowoczesnych „wizytówek” np. aby otrzymać 1% z podatku. Film reklamowy to produkt potrzebny dla bardzo wielu przedsiębiorstw.
O tym, jak duże jest zapotrzebowanie na usługi świadczone przez moją firmę świadczą zarówno suche liczby, jak i życiowe przykłady. Zacznijmy od liczb i faktów:
Wydatki na reklamę internetową w Polsce |
|
2000 |
16 mln złotych |
2001 |
24 mln złotych |
2002 |
33 mln złotych |
2003 |
50 mln złotych |
2004 |
87 mln złotych |
2005 |
140 mln złotych |
2006 |
215 mln złotych |
2007 |
743 mln złotych |
2008 |
1216 mln złotych |
2009 |
1373 mln złotych |
2010 |
1578 mln złotych |
Źródło: IAB Polska, PwC 1
„Zgodnie z badaniami, wydatki na reklamę internetową niezmiennie rosną, w 2010 roku wynosiły one ponad 1500 mln złotych! Prognozuje się, że w 2011 roku wartość rynku może przekroczyć aż 2 miliardy złotych! Reklamie nie przeszkadzają okoliczności – kryzysu czy spowolnienia gospodarczego – nieustannie rośnie i dynamicznie się rozwija.” – to cytat z strony http://media-work.pl/index.php/2012/jak-zmienia-sie-rynek-reklamy-internetowej/. Trzeba przyznać, że prognoza na rok 2011 wypełniła się niemal w 100%, bowiem wartość rynku reklamy w 2011 roku wyniosła 1,948 miliarda złotych – w porównaniu z rokiem wcześniejszym jest to wzrost o ponad jedną piątą (za http://www.egospodarka.pl/78800,Rynek-reklamy-online-w-Polsce-2011,1,12,1.html).
No dobrze, ale co z reklamą wideo dla Internetu, którą m.in. zajmuje się nasza firma? Świetnie! Opisany trend w analizach z roku 2011…
„Z miesiąca na miesiąc pojawia się w Internecie coraz więcej reklam display (tzw. banerów), dominujących na naszym rynku (zajmują niemal połowę tortu internetowego). Aktywnie rozwija się reklama wideo, a także bardzo dobrze trzymają się wyszukiwarki.” – http://media-work.pl/index.php/2012/jak-zmienia-sie-rynek-reklamy-internetowej/
„Istotną informacją dla branży jest także ponad dwukrotny wzrost udziałów reklamy wideo z 1% do 2,2%. Wzrost udziałów ‘wideo’ w reklamie display jest jeszcze bardziej wyraźny – z 2 do 5%.” – http://www.internetstandard.pl/news/367900/Rynek.reklamy.internetowej.w.Polsce.w.2010.roku.wart.jest.prawie.16.mld.zlotych.html
…został utrzymany wg. badań rynku 2012
„Widać wyraźny wzrost nakładów finansowych na reklamę wideo oraz w urządzeniach mobile.”
„Wzrosty notują praktycznie wszystkie segmenty rynku, a szczególnie reklama wideo, SEM i reklama kontekstowa, a także – w tym roku po raz pierwszy – reklama w urządzeniach mobilnych.”
Obydwa cytaty i grafika: Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu IAB Polska (badanie IAB AdEx przeprowadzone przez PwC 2012.03.23)
Wnioski jakie można wyciągnąć na podstawie powyższego: rynek jest przewidywalny i się powiększa.
Na koniec przykład z życia, który ilustruje jak bardzo ważnym i prosperującą formą reklamy jest reklama internetowa. Dziewiątego maja 2012 roku w gazecie „Metro” został opublikowany artykuł o Pani Aleksandrze Popow, która posiadając już małą firmę produkcyjną, otrzymała dodatkowe dofinansowanie od miliardera Leszka Czarneckiego, ponieważ dostrzegł potencjał w tego rodzaju działalności. Kilka słów od nagrodzonej:
„Produkcja filmowa i telewizyjna okazała się strzałem w dziesiątkę. Rynek reklamy internetowej w Polsce był odporny na kryzys. Od 2007 roku rósł w tempie średnio 30 procent rocznie i sprzyjał tworzeniu filmów wideo w sieci. Z kolei wiele firm, szukając oszczędności i tnąc budżety promocyjne, wybierało tańsze rozwiązania przy produkcji reklam telewizyjnych. Dlatego Ola i jej współpracownicy szybko znaleźli klientów.” – http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20111008/MAGAZYN/531526925
Opracował Konrad Wroński